Pilot do samochodu

Pilot do alarmu, centralnego zamka, immobilisera

Piloty samochodowe bardzo ułatwiają życie kierowcom, mogą służyć do włączania i wyłączania alarmu, do uruchamiania centralnego zamka, immobiliser i niekiedy innych zabezpieczeń. Niestety czasami taki pilot się popsuje i nie realizuje swoich funkcji, może nawet unieruchomić cały samochód. Naprawa pilota nie zawsze jest prosta tak jak w pilotach do sprzętu RTV, tu nie można go nawet w prosty sposób zastąpić nowym, gdyż kod emitowany przez pilota jest unikalny, czyli indywidualnie dobrany do urządzenia odbiorczego.

Jak sprawdzić pilota do samochodu?

Aby ustalić przyczynę niesprawności układu zdalnego sterowania, trzeba na początku ustalić czy winny jest nadajnik czy odbiornik. Sam pilot można sprawdzić przez obserwację diody świecącej, czy prawidłowo reaguje na przyciśnięcia przycisków. Brak świecenia lub zbyt słabe, jednoznacznie określa winę po stronie pilota. Prawidłowe świecenie diody nie wyklucza jednak innych uszkodzeń w samym pilocie. Należy wykonać kolejny test aby sprawdzić czy nadajnik wysyła sygnał zdalnego sterowania. W zależności od typu pilota stosujemy inne metody. Dla pilotów na podczerwień, źródłem emisji sygnału jest dioda nadawcza INFRA RED. Jej światło nie jest widzialne przez ludzkie oko, ale można je zobaczyć za pośrednictwem aparatu fotograficznego wbudowanego w naszą komórką lub usłyszeć charakterystyczne brzęczenie naciskając przyciski blisko radia nastawionego na zakres fal średnich.
Piloty na fale radiowe można tylko sprawdzić przy użyciu radia. Ponieważ stosowane są różne częstotliwości, to test należy powtórzyć na różnych zakresach radiowych, aby znaleźć ten na którym reakcja jest najlepiej słyszalna.
Stwierdzenie obecności sygnału nadawczego, nadal nie wyklucza uszkodzenia w pilocie. Może on być nie dostrojony do częstotliwości centralki lub nieprawidłowo zakodowany.

pilot samochodowy

Co można samemu naprawić?

Decyzja o naprawie lub szukaniu zamiennika zależy od typu pilota, rodzaju uszkodzenie i dostępności zamienników. Piloty samochodowe pomimo mniejszych wymiarów są bardziej skomplikowane technicznie od typowych pilotów RTV. Mogą zdalnie sterować przez fale radiowe lub podczerwień. Wewnątrz na płytce zamontowany jest micro-procesor, pamięć, nadajnik kwarcowy na fale radiowe lub dioda nadawcza na podczerwień. Jest też miniaturowa bateria i przyciski sterujące. Każdy z tych elementów może być przyczyną problemów. Najprostsza czynność to sprawdzenie stanu baterii. Baterie mogą mieć kształt pastylek lub miniaturowych paluszków. Wartość znamionowa baterii zawsze podana jest na obudowie, pastylki zwykle są na 3V a mini paluszki na 12V. Stan baterii można sprawdzić dowolnym miernikiem uniwersalnym lub przez podmianę na próbę. Objawem zużycia baterii jest brak reakcji na przyciski pilota, brak świecenia diody LED, lub bardzo słabe mrugnięcie. Jeśli bateria jest tylko częściowo zużyta, wyraźnie spada zasięg pilota z którego jest reakcja na wyłączenie. Niekiedy objawy są widoczne dopiero po kilku kolejnych przyciśnięciach.

Innym popularnym uszkodzeniem są przerwy i zimne luty. Robię się one bez powodów, już przez samo używanie, wstrząsy i uderzenia. Mikro-przerwy i złe połączenia można niekiedy dojrzeć dopiero przez szkło powiększające. Typowym miejscem powstawania przerw są styki baterii i luty na diodzie nadawczej.
Elementem najbardziej narażonym na zużycie są przyciski. Na skutek wielokrotnego przyciskania przestają reagować lub jest reakcja tylko na bardzo mocne przyciśnięcia. Pod przyciskami kryją się mikroprzełączniki, membranki lub gumki z powierzchnia przewodzącą. To trzecie rozwiązanie jest najbardziej zawodne. Powierzchnia gumy bywa tylko cienko pokryta warstwą grafitu, który po wielokrotnym przyciskaniu się ściera. Powierzchnia styku może być tylko zabrudzona lub pokryta tłuszczem z brudnych rąk. W przypadku zastosowania microswitcha, uszkodzony można tylko wymienić, nie sprawdza się na dłuższą metę jego naprawa, czy przemycie sprayem WD-40. Mikroprzełączniki są niedrogie i stosunkowo łatwe do wymiany.
Gdy w pilocie funkcje przycisków spełniają membrany lub gumki grafitowe, to w pierwszej kolejności trzeba je przemyć spirytusem. Zużyty grafit na gumkach można wymienić wycinając, wierzchnią warstwę i naklejając nowy krążek z grafitu, gotowe zestawy naprawcze można kupić w sklepach z częściami RTV lub punktach serwisowych.

nadajnik

Dostrojenie

Jeśli nadajnik stracił zasięg i reaguje tylko z bliskiej odległości, a wymiana baterii nie przynosi oczekiwanej poprawy, oznacza to, że rozstrojeniu uległa częstotliwość nośna. Naprawa polega na prostym dostrojeniu trymerem lub rdzeniem w ceweczce zamontowanej w centrali. Zazwyczaj regulacja ta dostępna jest bez konieczności jej demontażu, przez niewielki otwór w obudowie.

Naprawy wymagające serwisu

Proste czynności serwisowe to tylko wymiana diody nadawczej na podczerwień, wymiana kwarcu i odtwarzanie połączeń po uszkodzeniach mechanicznych.
Poważniejsze uszkodzenia powstają na skutek, zmoczenia, upadku lub ładunków elektrostatycznych.
Gdy uszkodzeniu ulega sam procesor nie ma możliwości jego wymiany, bo jest montowany w postaci chipu lub powierzchniowo w technologii SMD. Uszkodzenia zawartości pamięci powstają w skutek przypadkowych ładunków elektrostatycznych wyładowań atmosferycznych lub przez zwykłe starzenie się struktury pamięci. Gdy konieczna jest wymiana oprogramowania dostęp do niego maja tylko punkty serwisowe. Samo wgranie wsadu pamięci nie kończy jeszcze programowania. Piloty posiadają indywidualny kod, który zapewnia bezpieczeństwo przed nieautoryzowanym użyciem przez innych użytkowników pilotów tej firmy. Kod autoryzujący można odtworzyć przez procedurę programowania przewidzianą dla danego pilota. Programuje się samego pilota lub wprowadza się do pamięci centrali kody autoryzujące od nowego pilota. Dla bezpieczeństwa procedura ta zawsze wymaga dostępu do samochodu użytkownika. Sposób programowania nowego pilota zwykle opisany jest w instrukcji obsługi. Podczas kodowania trzeba w odpowiedniej kolejności naciskać przyciski na pilocie i uruchamiać wybrane funkcje w samochodzie. Np. Po kilkukrotnym przekręceniu stacyjki, centralka wchodzi w tryb uczenia się nowego pilota, w tym czasie należy jej przesłać kod, który zapisze w swojej pamięci.
Korzystając z niezaufanych zakładów serwisowych można narazić się na podstępne wprowadzenie do centralki kodów z dodatkowych nadajników w celu późniejszego nieautoryzowanego dostępu. Warto zapoznać się z instrukcją obsługi, zwykle system alarmowy ma możliwość czasowego wyłączenia zabezpieczeń lub wprowadzenia go w tryb serwisowy na czas oddania samochodu do warsztatu.

Serwis Tv


Piloty Tv