Pilot do alarmu, centralnego zamka, immobilisera Piloty samochodowe bardzo ułatwiają życie kierowcom, mogą służyć do włączania i wyłączania alarmu, do uruchamiania centralnego zamka, immobiliser i niekiedy innych zabezpieczeń. Niestety czasami taki pilot się popsuje i nie realizuje swoich funkcji, może nawet unieruchomić cały samochód. Naprawa pilota nie zawsze jest prosta tak jak w pilotach do sprzętu RTV, tu nie można go nawet w prosty sposób zastąpić nowym, gdyż kod emitowany przez pilota jest unikalny, czyli indywidualnie dobrany do urządzenia odbiorczego. |
|
Jak sprawdzić pilota do samochodu?
Aby ustalić przyczynę niesprawności układu zdalnego sterowania, trzeba na początku ustalić czy winny jest nadajnik czy odbiornik. Sam pilot można sprawdzić przez obserwację diody świecącej, czy prawidłowo reaguje na przyciśnięcia przycisków. Brak świecenia lub zbyt słabe, jednoznacznie określa winę po stronie pilota. Prawidłowe świecenie diody nie wyklucza jednak innych uszkodzeń w samym pilocie. Należy wykonać kolejny test aby sprawdzić czy nadajnik wysyła sygnał zdalnego sterowania. W zależności od typu pilota stosujemy inne metody. Dla pilotów na podczerwień, źródłem emisji sygnału jest dioda nadawcza INFRA RED. Jej światło nie jest widzialne przez ludzkie oko, ale można je zobaczyć za pośrednictwem aparatu fotograficznego wbudowanego w naszą
komórką lub usłyszeć charakterystyczne brzęczenie naciskając przyciski blisko radia nastawionego na zakres fal średnich. |
![]() |
Co można samemu naprawić? Decyzja o naprawie lub szukaniu zamiennika zależy od typu pilota, rodzaju uszkodzenie i dostępności zamienników. Piloty samochodowe pomimo mniejszych wymiarów są bardziej skomplikowane technicznie od typowych pilotów RTV. Mogą zdalnie sterować przez fale radiowe lub podczerwień. Wewnątrz na płytce zamontowany jest micro-procesor, pamięć, nadajnik kwarcowy na fale radiowe lub dioda nadawcza na podczerwień. Jest też miniaturowa bateria i przyciski sterujące. Każdy z tych elementów może być przyczyną problemów. Najprostsza czynność to sprawdzenie stanu baterii. Baterie mogą mieć kształt pastylek lub miniaturowych paluszków. Wartość znamionowa baterii zawsze podana jest na obudowie, pastylki zwykle są na 3V a mini paluszki na 12V. Stan baterii można sprawdzić dowolnym miernikiem uniwersalnym lub przez podmianę na próbę. Objawem zużycia baterii jest brak reakcji na przyciski pilota, brak świecenia diody LED, lub bardzo słabe mrugnięcie. Jeśli bateria jest tylko częściowo zużyta, wyraźnie spada zasięg pilota z którego jest reakcja na wyłączenie. Niekiedy objawy są widoczne dopiero po kilku kolejnych przyciśnięciach. Innym popularnym uszkodzeniem są przerwy i zimne luty. Robię się one bez powodów, już przez samo używanie, wstrząsy i uderzenia. Mikro-przerwy i złe połączenia można niekiedy dojrzeć dopiero przez szkło powiększające. Typowym miejscem powstawania przerw są styki baterii i luty na diodzie nadawczej. |
![]() |
Dostrojenie Jeśli nadajnik stracił zasięg i reaguje tylko z bliskiej odległości, a wymiana baterii nie przynosi oczekiwanej poprawy, oznacza to, że rozstrojeniu uległa częstotliwość nośna. Naprawa polega na prostym dostrojeniu trymerem lub rdzeniem w ceweczce zamontowanej w centrali. Zazwyczaj regulacja ta dostępna jest bez konieczności jej demontażu, przez niewielki otwór w obudowie. |
![]() |
Naprawy wymagające serwisu
Proste czynności serwisowe to tylko wymiana diody nadawczej na podczerwień, wymiana kwarcu i odtwarzanie połączeń po uszkodzeniach mechanicznych. |
Serwis Tv
|